Skabeloner

Skabeloner er Word filer eller Excel filer der giver et udgangspunkt for forskellige standard breve og dokumenter, der kan oprettes fra dokumentoversigten på en aktivitet. Der findes både lokale og centrale skabeloner. De centrale skabeloner vedligeholdes af KOMBIT/Netcompany. De lokale oprettes og vedligeholdes af den enkelte kommunes superbrugere.

Bemærk at skabelonerne kun kan anvendes af kommunens brugere hvis funktionaliteten er slået til under kommunal administration. Hvordan funktionaliteten slås til og fra er beskrevet i afsnittet Skabelon- og blanketsystemer.

Oversigten over skabeloner åbnes via tandhjulet i navigationsbjælken.

I skabelonoversigten kan du se alle de skabeloner der er tilgængelige i din kommune.

Du opretter en ny skabelon ved at klikke på  over skabelonoversigten.

Når du opretter en ny lokal skabelon, skal du vælge om det er et word dokument eller et Excel regneark, som du ønsker at oprette. En lokal skabelon skal tage udgangspunkt i en eksisterende skabelon. Hvis du vil opsætte skabelonen fra bunden, skal du vælge henholdsvis ’DUBU - Tomt regneark’ eller ’DUBU - Tomt dokument’. Herefter skal du navngive jeres lokale skabelon. Det kan være en god idé at overveje om din kommune har flere forskellige afdelinger der anvender forskellige skabeloner i DUBU. I dette tilfælde, kan det være relevant at jeres kommune navngiver skabeloner med afdeling, så brugerne kan filtrere på dette ved valg af skabelon.

Når du klikker på Opret, vil skabelonen bliver oprettet og vist i listen over lokale skabeloner.

For at åbne og redigere skabelonen skal du klikke på linket i kolonnen Skabelonnavn, hvorefter filen åbnes i Microsoft Office. Hvis du har oprettet et word dokument, kan du oprette såkaldte flettefelter der indsætter standardoplysninger om jeres kommune/afdeling/team, sagen, sagens personer eller den aktivitet, hvorfra skabelonen anvendes. Dette er beskrevet nærmere i afsnittet Flettefelter.

Et billede, der indeholder tekst

Automatisk genereret beskrivelse

Alle skabeloner oprettes som inaktive, dvs. at det ikke er muligt at bruge skabelonen før den er aktiveret. Når du er færdig med at tilpasse skabelonen, skal du derfor huske at aktivere den. Dette gør du ved at markere skabelonen i venstre side af listen og klikke på knappen Aktiver.

Du kan også stoppe brugen af en given skabelon ved at markere den i venstre side af listen og klikke på knappen Deaktiver. Dette påvirker kun skabelonen og ikke de dokumenter der er oprettet på baggrund af den.

Det er også muligt helt at slette en skabelon, fx hvis den ikke skal bruges alligevel. Du kan slette en skabelon ved at markere den i venstre side af skabelonen og klikke på . Hvis en skabelon har været anvendt (aktiveret), kan det være en fordel blot at deaktivér den, så det er muligt at se historiske skabeloner, som har været anvendt på sager.